TAJUK 2
SINTAKSIS : BIDANG KAJIAN
URUTAN KATA
Setiap bahasa mempunyai
hukum atau rumus yang menjadi dasar kepada proses urutan perkataan atau
kelompok perkataan untuk membentuk ayat.Terdapat beberapa bentuk urutan kata dalam membina ayat. Antaranya
ialah:
i) subjek
+ kata kerja + objek.
Contoh ayat : Ali membaca buku.
( subjek +
kata kerja + objek )
ii) subjek + objek + kata kerja
Contoh ayat : Bahasa Turki
Kamal bavulu
acti
( subjek +
objek + kata kerja )
Kamal beg baju buka
“ Kamal membuka beg
baju. “
iii) kata kerja + objek + subjek
Contoh ayat : Bahasa Malagasi
Nividy ny
vavy ny vehivary
( kata kerja +
objek + subjek )
beli itu beras itu perempuan
“ Perempuan itu membeli beras “
iv) objek + kata kerja + subjek
Contoh ayat : Bahasa Hixkaryana
Toto yahosiye kamara
( objek
+ kata kerja +
subjek )
lelaki terkam dia jaguar
“ Jaguar menerkam
lelaki itu “
v) kata kerja +
subjek + objek
Contoh ayat : Bahasa Arab
kataba Ahmadu risala-tan
( Kata kerja +
subjek + objek )
tulis Ahmad surat
“ Ahmad telah menulis surat.”
Walaubagaimanapun ,
urutan jenis ( i ) dan ( ii ) paling banyak digunakan. Sehingga kini masih
belum terdapat bahasa yang mempunyai urutan kata objek + subjek + kata kerja.
PERPINDAHAN KATA
Kedudukan sesuatu atau
kelompok perkataan berubah tempat dalam sesuatu binaan juga memperlihatkan ciri
perbezaan. Bahasa Latin misalnya, mempunyai aturan kedudukan perkataan yang
amat bebas. dalam contoh ketiga-tiga ayat berikut, ia membawa pengertian yang
sama, iaitu “Paul melihat Mary” walaupun mempunyai kata yang berbeza.
a) Paulus Mariam
vidit
Paul
Mary lihat
“Paul melihat Mary”
b) Paulus vidit
Mariam
c) Vidit Paulus
Mariam.
Dalam hubungan ini,
akhiran -us dan -am menentukan kata nama subjek dan kata nama objek. Pengertian
ayat tersebut tidak terjejas walau di manapun kedudukan kata kerjanya.
Sebaliknya dalam Bahasa
Melayu, ayat “Paul melihat Mary” hanya boleh berubah menjadi “Melihat
Mary,Paul” tanpa mengubah ertinya. Jika diubah menjadi “Mary melihat Paul” atau
“Melihat Paul, Mary”, maka maksud ayat tersebut akan berubah. Ayat “Paul Mary
melihat” tidak mgramatis dalam Bahasa Melayu.
RAGAM AYAT
Dalam bidang sintaksis,
kejadian ayat pasif dan ayat aktif tergolong dalam huraian ragam ayat. Ayat
aktif mengandungi kata kerja yang mengutamakan subjek asal sebagai judul.
Contoh ayat: Ali
membaca buku itu.
subjek objek
Ayat pasif pula
mengutamakan subjek terbitan sebagai judul.
Contoh ayat : Buku itu dibaca oleh Ali.
Bagi bahasa-bahasa
seperti Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, hubungan antara ayat aktif dan ayat
pasif, umumnya melibatkan perpindahan tempat frasa nama yang menjadi subjek dan
objek ayat berkenaan.
JENIS AYAT
Dalam kebanyakan bahasa,
termasuk Bahasa Melayu, jenis-jenis ayat umumnya dapat dibahagikan kepada
empat, bergantung pada lagu bahasa atau intonasi dan juga tujuannya.Empat jenis
ayat tersebut ialah ayat penyata, ayat tanya, ayat perintah dan ayat seruan.
AYAT PENYATA
Ayat penyata digunakan
bagi menyatakan maklumat. Ia diucapkan untuk tujuan melakukan sesuatu penyataan
atau mengemukakan keterangan tentang sesuatu perkara. Oleh itu, ayat penyata
selalu juga disebut sebagai ayat keterangan. Contoh ayat penyata:
a) Bapa saya wartawan
di Utusan Melayu.
b) Rohani ketawa.
c) Mereka
meninggalkan kota raya itu semalam.
AYAT TANYA
Ayat Tanya digunakan
bagi menanyakan sesuatu perkara. Ayat Tanya boleh digolongkan kepada dua jenis
sama ada ia menggunakan kata Tanya atau tidak.
1. Tanya dengan unsur
tanya.
Lazimnya ayat tanya menggunakan unsur
tanya. Ada tiga unsur tanya iaitu
partikel
tanya, kata tanya dan frasa sendi tanya.
Oleh itu, ada tiga jenis ayat tanya dengan
unsur tanya.
a)
Ayat tanya dengan partikel tanya.
Ada satu sahaja partikel tanya iaitu
-kah. Apabila kita menggunakan -kah,
lazimnya kata tanya tidak digunakan.
Partikel -kah diletakkan pada hujung
perkataan yang hendak ditekankan dalam
pertanyaan tersebut. Contoh:
i) Halimkah yang datang?
ii) Kamukah yang ketawa?
b) Ayat tanya dengan kata tanya.
Ayat tanya dengan kata tanya
menggunakan kata tanya seperti berapa, kenapa,
mengapa, siapa, mana, bagaimana dan
bila. kata tanya digunakan di pangkal
ayat. Tanda tanya ( ? ) diletakkan
pada akhir ayat.
i) Kata tanya apa digunakan bagi menanyakan sesuatu benda atau hal. Contoh:
Apa yang akan kita katakana pada
ayah nanti?
Apa pokok perbincangan kita?
ii) Kata tanya berapa digunakan bagi menanyakan bilangan dan jumlah. Contoh:
Berapa jumlah pelajar dalam kursus
bahasa?
Berapa ekor lintah kau kutip tadi?
iii) Kata tanya kenapa digunakan bagi menanyakan sebab sesuatu keadaan jadi
begitu. Contoh:
Kenapa mereka lambat sampai?
Kenapa bulan tidak kelihatan?
iv) Kata tanya mengapa digunakan bagi menanyakan sebab sesuatu dilakukan.
Contoh:
Mengapa mereka tergesa-gesa
datang?
Mengapa harga minyak petrol naik?
v) Kata tanya siapa digunakan bagi menanyakan orang yang menjadi pelaku atau
pokok perbincangan. Contoh:
Siapa yang menjual tanah pusaka
ini?
Siapakah yang lebih berkuasa dalam
hal ini?
vi) Kata tanya mana digunakan bagi menanyakan sesuatu benda tertentu atau
tempat. Contoh:
Rumah mana yang hendak disewakan?
Petak mana hendak dimulakan?
vii) Kata tanya bagaimana digunakan bagi menanyakan cara. Contoh:
Bagaimana kita hendak pergi ke
sana?
Bagaimana dia naik ke rumah kita?
viii) Kata tanya bila digunakan bagi menanyakan masa. Contoh:
Bila Melaka diserang oleh Portugis?
Bila mereka berkahwin?
c) Ayat tanya yang
menggunakan frasa sendi
Kata tanya dapat digunakan dengan kata
sendi bagi menghasilkan frasa tanya
seperti di mana, dari mana, ke mana,, pada
siapa, sejak bila, dengan siapa, untuk
siapa dan sebagainya. Dalam bentuk lisan,
ayat tanya seperti ini perlu diakhiri
dengan intonasi menaik pada akhir ayat.
Contohnya:
Benda itu datang dari mana?
Pakaian baru ini untuk siapa?
Frasa
tanya boleh juga diletakkan di pangkal ayat. Frasa sendi tanya yang
diletakkan
di pangkal ayat selalunya ditambah dengan partikel -kah. Contohnya:
Untuk siapakah pakaian baru ini?
Di manakah awak bersekolah?
2. Ayat tanya tanpa
unsur kata tanya.
Dalam tulisan, ayat tanya diakhiri dengan
tanda soal ( ? ) yang bermaksud ayat
tersebut hendaklah diucapkan dengan
intonasi menaik pada akhir ayat. Contohnya:
Semalam budak itu pergi ke sekolah?
Mereka pergi semalam?
Ayat tanya boleh juga disertai dengan
partikel -kah yang diletak pada bahagian yang
menjadi fokus ayat. Contohnya:
Semalam budak itu ke sekolahkah?
Mereka pergi semalamkah?
Fokus ayat boleh juga dilakukan dengan
meletakkan bahagian ayat yang hendak difokuskan itu di depan, iaitu melalui
proses pendepanan predikat. Contohnya:
Ke sekolahkah budak itu semalam?
Semalamkah mereka pergi?
AYAT PERINTAH
Ayat perintah adalah
ayat yang digunakan bagi memberi arahan. Arahan bertujuan menghasilkan
tindakan. Kata nama atau ganti nama seperti kamu, awak, engkau dan sebagainya
digunakan bagi menentukan orang atau pelaku yang diminta melakukan perkara yang
diarahkan. Apabila arahan diucapkan dalam konteks yang jelas, kata nama atau ganti nama digugurkan.
Ayat perintah dapat diucapkan
sama ada dalam bentuk suruhan, larangan, silaan atau permintaan, bergantung
pada jenis perkataan ( perintah ) yang digunakan. Contohnya:
a) Siapkan kerja itu
dengan segera. ( suruhan )
b) Jangan berludah di
sini. ( larangan )
c) Sila buat laporan
dib alai polis. ( silaan )
d) Tolong tutup pintu
itu. ( permintaan )
AYAT SERUAN
Ayat seruan menyatakan
perasaan seperti takut, marah, benci, hairan, geram dan sebagainya. Intonasi
seruan ditandakan dengan lambing seru ( ! ). Lambang seru biasanya terletak
pada akhir ayat. Kata seru yang biasa digunakan ialah amboi, aduhai, ah, cis,
heh, hai, hoi, laa, oh, wah dan
sebagainya. Contohnya:
a) Amboi, bergayanya
dia !
b) Aduhai, sampai
bila kita akan sengsara begini !
c) Cis, berani kamu
mengganggu dia!
d) Heh, Encik Johari,
bangunlah !
e) Oh, Tuhanku!
Ada juga ayat seruan
yang tidak menggunakan kata seru. Ayat seru tersebut hanya menggunakan intonasi
ayat seru. Ini berlaku istimewanya pada ayat yeng menunjukkan marah, hairan,
terperanjat dan lain-lain. Tanda seru diletakkan selepas perkataan atau frasa
yang menunjukkan emosi berkenaan, sama ada marah, suka, terperanjat dan
sebagainya. Contohnya:
a) Kepala otak
engkau! Bukan itu yang aku suruh.
b) Nasib badan! Bukan
salah ibu mengandung.
SINTAKSIS DAN ASPEK TATABAHASA YANG LAIN
Terdapat ciri-ciri lain
yang harus diberikan perhatian dan pertimbangan dalam pembinaan ayat. Ciri-ciri
lain yang dimaksudkan ini sering dinyatakan dalam bidang sintaksis sebagai
penanda tatabahasa. Antara penanda tatabahasa yang sering terdapat dalam
pembinaan ayat termasuklah penanda kasus, kala dan unsur keserasian.Dalam
Bahasa Melayu tidak terdapat penanda kasus sebagaimana yang berlaku pada Bahasa
Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Rusia dan Bahasa Turki.
Satu lagi penanda tatabahasa
yang sering terdapat dalam proses
pembentukan ayat dalam beberapa bahasa ialah penanda kala, iaitu penanda atau
perubahan yang terjadi pada bentuk kata kerja sebagai menentukan kala atau
waktu kejadian, sama ada akan, sedang, atau sudah berlaku.
Unsur keserasian juga
menjadi salah satu ciri penanda tatabahasa dalam pembentukan ayat sesetengah
bahasa. Dalam Bahasa Inggeris dan Arab, misalnya unsur keserasian antara kata
nama subjek dengan kata kerja adalah penting, oleh sebab tanpa mempertahankan
keserasian, ayat yang terbentuk tidak akan menjadi gramatis.
No comments:
Post a Comment